Kenapa Komunitas Orang Amish Terpisah Dari Kemodernan?

Kenapa Komunitas Orang Amish Terpisah Dari Kemodernan? – Sempat dengar mengenai satu warga yang bermukim di Amerika Serikat ini namun jauh dari kemodenan bumi. Warga ini dikenali selaku Amish, tinggal di Amerika Serikat semenjak era ke-18 .

Kenapa Komunitas Orang Amish Terpisah Dari Kemodernan?

kccommunitynews – Ketika awal era ke- 18 golongan warga ini melarikan diri dari penganiayaan agama di Eropa. Dibilang pada tahun 1525, ada satu aksi keimanan yang radikal dikenali selaku Aksi Anabaptist di Eropa.

Melansir buletinfm, Aksi ini amat dibenci oleh pihak gereja Kristen serta Protestant. Dalam aksi ini, mereka hendak melaksanakan seremoni penyucian buat orang berusia, sebaliknya perihal ini berlawanan dengan anutan majoriti Kristian yang melaksanakan seremoni ini ketika bocah. Seremoni yang dicoba dalam aksi ini amat berlebihan semacam melemaskan serta menewaskan penganutnya.

Baca juga : Bagaimana Komunitas Amish Tetap Aman dari Pandemi COVID-19

Kehidupan Yang Jauh Dengan Kemodernan Dunia

Sesudah itu seseorang paderi, Jakob Amman, bawa pengikut- pengikutnya melarikan diri ke Pennsylvania serta menubuhkan Gereja Amish pada tahun 1600. Julukan‘ Amish’ itu sendiri didapat dari julukan paderi itu. Jadi dari situlah bermulanya kehidupan banyak orang Amish di tanah Amerika Serikat. Meski Amerika Serikat dikenali selaku negeri yang maju di bumi, tetapi tidak seluruh orang yang bermukim di sana terdedah pada kemodenan bumi. Warga Amish sedang lagi mengamalkan style hidup semacam 100 tahun dulu.

Perihal ini merupakan diakibatkan keyakinan ataupun anutan yang dibawakan oleh Jakob Amman bahawa penganutnya wajib menaati anutan Kristian serta meninggalkan perihal duniawi dalam kehidupan seharian mereka. Masalah ini amat nyata jika kita melawat perkampungan orang Amish dimana mereka sedang lagi memakai jaran ataupun sepur jaran selaku kenderaan mereka serta pula bertani selaku profesi penting mereka. Bagaimanapun, untuk mereka kemodenan bukanlah bawa kesalahan dengan cara langsung pada mereka, namun hendak membuatkan diri mereka terdedah dengan adat asing yang hendak pengaruhi metode hidup mereka.

Tidak Terdapat Televisi, Radio Serta Kereta

Untuk kita yang dah terbiasa dengan kehidupan moden harus hendak terasa aneh memandang kehidupan orang Amish. Dalam tiap rumah di perkampungan Amish, tidak hendak bertemu Televisi, radio ataupun alat- alat elektronik yang lain, penyebabnya pilar listrik juga tidak terdapat. Jadi bisa dibilang warga Amish ni betul- betul terpisah dari kemodenan. Jika kita bisa jadi tidak terfikir apa aktiviti yang dicoba oleh banyak orang Amish ni jika radio juga tidak terdapat. Tetapi untuk mereka ianya satu kerutinan. Sebahagian besar durasi dihabiskan buat membaca, main game konvensional, serta main puzzle. Kalangan perempuan pula banyak menghabiskan era melekatkan serta bebenah rumah.

Kenderaan penting mereka semacam yang dibilang mulanya merupakan memakai jaran. Mereka tidak dibenarkan memakai ataupun mempunyai kenderaan peribadi karena untuk mereka beliau bisa menghasilkan seorang itu sombong serta terbuai dengan hal duniawi. Bagaimanapun, mereka senantiasa memakai public transport yang diadakan serta pula kerap carter bas buat berjalan beramai- ramai. Hanya salah satunya kenderaan yang tidak hendak dinaiki oleh kalangan Amish merupakan Kapal Melambung. Hingga saat ini juga warga ini tidak sempat naik serta tidak hendak naik kapal melambung.

Populasi Bertambah Berkembang

Warga Amish ialah salah satu golongan yang sangat kilat bertumbuh di Amerika. Populasi mereka dibilang sudah bertambah dari 5, 000 orang pada tahun 1920 pada nyaris 300, 000 orang saat ini. Sebahagian perkembangan populasi itu legal dalam tempoh 3 dekad terakhir. Kenaikan populasi ini dipercayai berpunca dari keyakinan mereka bahawa keluarga yang besar ialah satu berkah dari Tuhan. Tidak hanya itu, memiliki keluarga yang besar berarti terus menjadi ramailah daya kegiatan di dalam komuniti Amish.

Metode hidup orang Amish sebenarnya istimewa meski mereka jauh dari teknologi moden. Bonus lagi, kedekatan mereka sesama warga amat kokoh diakibatkan metode hidup yang mereka amalkan. Tiap permasalahan dalam warga wajib dituntaskan sebulat suara. Oleh karena itu, mereka dikenali selaku antara warga yang amat bagus serta meluhurkan orang lain.

Terlihat berbagai orang Amish ni hingga bila- bila hendak abadi hidup semacam tu termasuklah sampai ke anak cicit. Tetapi sesungguhnya ketika mereka menggapai umur berusia, mereka diberi opsi samada mahu abadi dalam komuniti Amish atau pergi dari sana. Bila mereka seleksi buat pergi, mereka tidak dibenarkan kembali awal ke dalam komuniti itu.

Jika kamu mau melawat perkampungan Amish ni bisa je. Di Situ memanglah terdapat sajikan pakej pariwisata ke perkampungan orang Amish. Cumanya para turis tidak hendak dibawa ke area perumahan mereka ataupun tempat- tempat mereka melaksanakan aktiviti. Kita hanya hendak dibawa ke satu tempat khas seluas lebih kurang 5 hektar yang dipakai selaku tempat tour. Di sana tour guide hendak menggambarkan mengenai metode hidup komuniti Amish.

Close